maandag 10 september 2018

NAH krijgen en NAH hebben, NAH betent voor mij niet het einde!

Niet Aangeboren Hersenletsel  (NAH) krijgen is iets wat mij is overkomen zonder dat er  mij daarom iets over gevraagd is.
Wakker worden in het ziekenhuis en daarbij medegedeeld te worden dat ik een herseninfarct had gehad.
In eerste instantie had ik iets van oh zal wel, een aantal dagen hier in ziekenhuis, thuis uitzieken en dan weer fijn aan het werk.
4/5 weken heb ik in het ziekenhuis gelegen gevolg door 3 maanden in een revalidatie oord.
In die periode heb ik heel veel weer moeten leren om iets te zelfstandig te kunnen denk aan:  lopen, eten en drinken en nog heel veel meer.

Na thuiskomt was ik zeker in het begin heel erg bezig met wat mij niet meer lukte wat ik voorheen wel zelf kon.
Mijn beroep uitvoeren dat lukte mij in eerste instantie ook niet meer en dat vond ik wel het ergste want wat moest ik nu gaan doen.
In het begin was ik best wel depressief en negatief over mij zelf, ik zag mijn toekomst echt niet meer zitten.
Is dit nu hoe mijn leven er in de toekomst uit moet gaan zien.

Ik heb dus NAH  daar ben ik niet trots op of iets dergelijks, het is wel iets waar ik nu wel rekening mee moet houden.
Positief vooruit kijken is nu wat ik doe, niet kijken wat ik niet meer kan maar juist wat ik wel allemaal kan.
In de afgelopen jaren heb ik veel andere en nieuwe mensen ontmoet als ook dat ik kijk naar andere mogelijkheden die ik zou kunnen doen.

Sport is nu ook een belangrijk deel van mijn leven, door het sporten, bewegen, kan ik zowel lichamelijk als geestelijk beter aan, maar belangrijker is dat ik nu veel beter mijn grenzen ken en dit kan accepteren.
Dit geeft mij de kracht opdat als iets niet lukt dit te proberen op een andere manier, maar nu ook durf om toe te geven dat het misschien niet lukt om dan iets anders te gaan doen.

Ik heb NAH dat betekent niet dat ik niets meer kan of ben, dat betekent een andere ik die ik zelf ook nog steeds moet ontdekken.
Deze nieuwe ontdekkings weg leg ik nu graag af om vooruit te komen.
NAH betekent voor mij niet het einde maar een ander pad om te bewandelen.

Geen opmerkingen:

Totaal aantal pageviews