dinsdag 23 juni 2026

Vakantie vieren op Schiermonnikoog met de Alinker

 

Vrijdag 19 juni op de fiets naar Brigitte.

Heerlijk fietsweer, korte broek aan en gaan.

Op de hele route had ik alles mee wat resulteerde dat ik binnen 2,5 uur in Spijk was.

Brigitte geholpen met het oppompen van drijf speeltjes voor in het zwembad die ik zelf ook heb uitgeprobeerd in het zwembad.





Zaterdag morgen 20 juni op tijd naar Lauwersoog om de veerboot naar Schiermonnikoog te nemen.
De boot ging om 09.45 wij waren ruim op tijd, we konden zelfs erg vroeg al de boot op.

Brigitte kon met haar Alinker via de rolstoel helling de in check gebouw in komen.

Als rolstoel gebruiker moet je wel enorme arm spieren hebben, de helling was kort en steil.

Omdat wij al op tijd de boot op konden hadden wij de luxe om eerst de Alinker alvast bij de uitgang te parkeren om dan ons plekje op te zoeken.

Het zitje naast de koffie bar zodat ik niet ver met de koffie hoefde te lopen op de boot.

Vanaf de boot met de bus naar het centrum.

Bij het verlaten van de boot hebben wij gewacht dat de meeste andere toeristen van de boot af waren, dan was het niet meer zo druk voor ons.

De bus die wij moesten nemen zat al helemaal vol toen wij bij de bus aankwamen, wat nu dachten wij.
een chauffeur van een andere bus riep dat er bij hem nog plaats was, maar de rest kwam er aangestormd zodat deze bus ook snel vol was.
Een rolstoel gebruiker kon bij de achterdeur nog naar binnen, wij konden nog net via de voorste deur naar binnen.

Na een korte busrit zijn wij in het centrum uitgestapt en naar Pension westerburen gelopen.
Een mooi en ruime kamer, schoon en netjes met bedden die heerlijk sliepen.

De vorige keren dat wij op Schiermonnikoog waren mislukte het om met de de huifkar van de gezusters Merks.

Wat de temperatuur betrof was het nog even spannend, maar buiten de bebouwing op de kwelder was het heerlijk koel. We zijn niet door de duinen gekomen maar na een pauze op het Westerstrand bij de plas  waar wij een kop koffie kregen dooreden over het strand om bij strandpaviljoen strandpaal 3 via de Badweg terug reden naar het informatie centrum.

Nadat wij terug waren van de huifkartocht hebben wij een ronde gewandeld.

Onderweg rust gehouden bij een picknick bankje die naast het fietspad in de schaduw stond.

Het eiland zag er anders uit dan de vorige keren met Pasen, en in de herfstvakantie toen dikke jassen, soms handschoenen aan toen wel nodig was.

Nu liepen wij in t-shirt en korte broek.

terug bij het pension buiten op het terras samen wat gedronken.

Bij Cafetaria de Halte heb ik eten gehaald dit op het terras op gegeten.
Zaterdag avond moest Nederland voetballen. wij kregen veel opmerkingen over onze oranje shirts dat wij al gekleed waren voor de wedstrijd die wij allebei niet wilden zien.

Bij La Marea een softijsje gehaald waar wij om ons heen regelmatig vrolijk gejoel hoorden Nederland had gescoord.


Zondag morgen de wandelschoenen aangetrokken om te gaan wandelen op het eiland.

Wij hadden niet echt een doel hoe te gaan lopen we zien wel hoe en wat onderweg.

Over de Middenstreek langs het oudste huisje van Schiermonnikoog via Westerburenpad, Kleinzwitserland en Westerduinenpad richting de rode vuurtoren gewandeld.

Vanaf verschillende plekken foto's genomen van de toren onderweg tot wij op een plek kwamen dat Brigitte zei; als jij een stukje de duinen in loopt maak ik een foto.

Boven gekomen zag ik dat ik daar een prachtig uitkijk op de vuurtoren had.

Toen wilde Brigitte ook graag naar boven om van het uitzicht te kunnen genieten.
Ik naar beneden gelopen om samen naar boven te lopen.


Terwijl wij  samen boven op de duin staan om te genieten van het uitzicht moest de Alinker beneden blijven staan om zielig in haar eentje te wachten totdat wij weer naar beneden kwamen.

De Alinker heeft ons al naar heel veel plekken gebracht waarvan wij beide dachten dit nooit samen te kunnen doen.

De grotere, en bredere achter wiel maakt het mogelijk om op nog meer plekken te komen waarbij het achterwiel niet wegzakt en wij nu op meer ongebaander paden kunnen wandelen.



Vanaf de vuurtoren zijn wij naar het strand bij Strandpaviljoen de Marlijn gewandeld om daar het strand op te lopen totdat wij met onze voeten in het water stonden.

Zondag 21 juni stond er een lekker windje waardoor het wel een beetje frisjes was aan het water.
Aan het begin van het strand, daar waar de verharding eindigt en het zand begint, onze schoen uitgedaan om op blote voeten door het zand te lopen.

Alinker moest op onze schoen passen maar op het stand had zij gezelschap en een strandpaal.

Waar zij over gepraat hebben is bij ons onbekend, maar deze keer hoefde de Alinker niet mee tot aan het water.

Het zand voelen onder onze voeten, er om denkend niet op een scherpe schelp te gaan staan, zijn wij naar de zee gelopen en terug naar de duinen om onze schoenen weer aan te doen en verder door zijn gewandeld.

Een plek om op dat punt te zitten was er helaas niet, zo zaten wij op onze billen om de schoenen aan te doen.

Vanaf het strand zijn wij naar het Wantij gewandeld om daar heerlijk te lunchen.
Nu konden wij buiten zitten omdat het heel mooi weer was zondag.



Vanaf daar een 2e ronde gewandeld over het eiland nu richting de Kobbeduinen.

Wij wisten al dat wij heel goed kunnen fietsen op onze driewielfietsen op het eiland.

Wandelen met de Alinker over het eiland gaat net zo goed. 

Wel een tip: het rustiger, en veel leuker om te wandelen, niet in het hoogseizoen.

terug naar het pension gewandeld om daar nog iets te drinken om naar Vitamaris te wandelen om daar op de Eilander Balgexpres te stappen.

Bij strandpaal 3 reden wij het strand op tot aan Simonszand het meest oostelijke deel van het eiland waar de zeehonden hun rust houden.

Ik had mijn telefoon op fietsen gezet zodat we de route terug konden zien.

Zowel de heen- als de terug weg ging de route zo dicht mogelijk bij de waterkant langs waar mogelijk.

Onderweg werd een kreeft gespot, een dode zeehond en heel veel vogels.

Dan is dat kleine eilandje nog best wel groot als je de route ziet.

Maandag morgen 22 juni Brigitte 's morgen wakker gekust om haar te feliciteren met haar verjaardag.
Dit was ook de reden waarom wij op Schiermonnikoog waren.
Waar kun je je verjaardag vieren waar het prachtig weer is.

Na een heerlijk ontbijt uit gecheckt bij het pension, waar onze bagage mocht blijven staan, een ronde gewandeld om naar boven te lopen bij de Wasserman bunker boven op van het uitzicht over het eiland en verder te kijken.

De route naar boven is steil, maar uit ervaring wisten wij dat het voor ons te doen was.

De Alinker mocht beneden op ons wachten wij wilden het niet zwaarder maken dan het al was.




Na nog een kleine (rechthoekige) ronde via de bank van Banck terug naar het pension gelopen.

Daar op het terras nog wat gedronken om onze bagage te halen, naar de bushalte te lopen (wel 50 meter) om daar op de bus naar de veerhaven te gaan.






Daar kwam de Rottum aan om ons terug naar Lauwersoog te varen.


Met het uitzicht op de veerhaven voer de veerboot naar Lauwersoog.

Aangekomen op Lauwersoog was het enige wat wij nog moesten doen om via de exit Lauwersoog de veerboot af te gaan onze bagage van de bagage wagen halen naar de auto.

Wij kwamen om 17.30 aan in Lauwersoog dat voordat wij thuis waren niet veel zin hadden om nog eten te koken.
daarop bij Waddengenot aan zee Kibbeling met friet gehad met Koffie na.

Dinsdag morgen 23 Juni terug naar huis gefietst.
Bij mij tuis gaat het de komende dagen heel warm worden terwijl het op Schiermonnikoog heerlijk weer gaat worden.

Nu zou ik heel graag terug willen naar het eiland.

Op warme dagen doet mijn Vanraam Easy Rider het goed.
Ik had geen zin om mijn benen in te smeren met zonnebrand creme dus de Zaczess Zomerlegging aangetrokken.
Die heerlijk koel is maar er ook voor zorgt dat ik rustig op mijn fiets stoel blijf zitten.










woensdag 17 juni 2026

Fietsen, wandelen en Hardlopen

 

Sinds januari 2010 fiets ik op een Easy Rider driewielfiets.

In 2012 mijn eerste keer meegefietst met de Drentsefiets4daagse vanuit Norg, de RollOnRoute 4 dagen 30km.

40km per dag fietste ik als eerst in 2013 wat mij makkelijk afging dat ik ook in 2014 weer 4 dagen 40km heb gefietst.

Vanaf 2015 werden het 4 dagen van 60km, andere Easy Rider met andere motor en groter bereik van de accu wat dit mogelijk maakte.

En nog steeds fiets ik met heel veel plezier op de Easy Rider driewielfiets.


Wandelen deed ik wel weer, maar dat waren meestal maar korte stukjes hooguit 1km ver.

Samen met Brigitte wandelen wij nu heel veel samen wat begon met 5 km wandelen bij de WIKK in Drachten, waar wij nu niet meer ons bed voor uitkomen zogezegd, wandelen wij nu lange afstanden.

Veel getraind voor de Nijmeegse wandel4daagse waar wij achter zijn gekomen dat andere wandel4daagse heel veel leuker zijn.

Daar gaat het om dat je wandelt voor jezelf.

Als ik met het openbaar vervoer naar Brigitte ging dan miste ik wel eens de aansluiting omdat ik even een sprintje kon trekken om de bus nog te kunnen halen.

Daarop probeerde ik sneller te kunnen wandelen totdat het mij lukte om zelfs een stukje te hardlopen.

Dat hardlopen voelde zo fijn dat ik steeds probeerde om een langer stuk te kunnen hardlopen.
Dit is eind 2014 dat ik hiermee begon, op 7 juni 2015 heb ik mijn eerste 5km hardloop wedstrijd gelopen.

Op mijn Easy Rider naar Assen, deze mocht ik stallen bij de DNK in een ruimte naast de ingang.

Gestart met lopen, ik vond het zwaar, niet alleen het lopen, maar ook de drukte van andere lopers.
Ik kwam met een hele mooie tijd over de finish, en niet als laatste wat ik dacht voordat ik gestart was.

Tot nu toe is de halve marathon mijn langste hardloop afstand.
Het trotst ben ik nog steeds op mijn eerste 5km hardloop wedstrijd.

De laatste Asserstadsloop liepen wij, Brigitte en ik, 5km.
Brigitte op haar framerunner.
Ik had ongeveer de zelfde tijd als de eerste keer dat ik hier hardliep, Brigitte was al over de finish.

Nu fietsen, wandelen en lopen hard samen.
Dit hadden wij beide in 2014 nooit kunnen bedenken dat te kunnen.


woensdag 13 mei 2026

Halve marathon hardgelopen in Leiden

 

Zondag morgen 10 mei zaten wij om half zeven in de auto om naar Leiden te rijden.

Brigitte op haar frame runner gaat de hele marathon lopen.

Haar start was op half negen.

Nadat ik haar uitgezwaaid heb na de start ben ik naar de Garenmarkt gewandeld voor een kopje koffie, en misschien op de foto met andere lopers op de halve marathon die, net als mij, voor de Stichting Sterk en Positief lopen.

Helaas was ik de enige  want ik heb niemand gezien waarna ik om 09.20 naar het start vak ben gelopen.

De start was om tien uur, en na 18 minuten begon mijn halve marathon.

Met zoveel deelnemers loop je echt niet alleen, de start duurt wat langer dan ik anders gewend ben.

Op de foto Brigitte hardlopend tussen andere hardlopers wat zij het liefst wil.

Niet apart hardlopen omdat zij een Framerunner gebruikt om te hardlopen.

Ik vond 21 kilometer al erg zwaar, dan begrijp je goed waarom ik super trots op Brigitte ben die 42 kilometer hardloopt.

Zelf hoopte ik voor haar, of gelijktijdig te finishen.

Brigitte kwam mij ongeveer op 2 kilometer voor de finish mij voorbij.

Allebei doen wij aan hardlopen als is dat voor ons niet het zelfde lopen zoals wij waren voordat iets ons is overkomen.

Niet meer kunnen lopen, of zelfs kunnen hardlopen was iets waar wij mee geconfronteerd werden.

Dat niet meer kunnen hebben wij omgezet naar wel weer kunnen hardlopen.


€ 4500,-- Wat een super bedrag kunnen wij geven aan Sterk en Positief voor onderzoek naar Hersentumoren.

Hier had ik zeker voor over om de halve marathon uit te lopen.

De laatste kilometers waren zwaar, maar denkend aan de cheque, door de vele aanmoedigen door het publiek en mede hardlopers wilde ik maar 1 ding, de finish halen.

Niet iedereen heeft de finish gehaald wat iedereen wel gehoord heeft.

Ik was dolblij dat Brigitte bij de finish was om samen ons verdiende biertje op te halen.

Een lekker koud biertje heerlijk.

Toen we foto zelf eens goed bekeken begrepen wij waarom het biertje zo lekker koel was.

Ps, de aanhanger kan ook als foto achtergrond gebruikt worden😄

Hier de finish foto's van ons:











vrijdag 1 mei 2026

Hardloop trainings rondje voor de halve marathon in Leiden.

 

Vanmorgen was het nog niet warm buiten om te gaan hardlopen.

Wel zei de weerman op de radio, RTVDrenthe, dat het harder ging waaien vandaag.

Vanmorgen toen ik hardliep viel het nog mee de zon scheen heerlijk, een fris windje die het zweet van mijn voorhoofd weg blies.

9 kilometer heb ik hardgelopen dat vond ik voor vandaag genoeg ik wil niet het risico lopen een blessure nog op te lopen voordat ik de halve marathon heb gelopen.



Na een stukje gewandeld te hebben even rust genomen op de bank in het bos.

Het hardlopen ging lekker, maar toch was ik een beetje moe geworden.

Even zitten op adem komen en ik kon weer verder wandelen naar huis.

Misschien nog een klein stukje hardlopen voor zondag 10 mei.

Daar ga ik de halve marathon lopen.

Brigitte daar op haar framerunner de hele marathon .



https://www.sterkensportief.nl/fund.../brigitte-van-der-laan

Samen zijn wij team WAUW.

Wij gaan hardlopen voor de stichting Sterk & Positief met als doel om Hersentumoren geneesbaar te krijgen.

Met uw steun wordt het lopen voor ons nog makkelijker omdat wij weten waar wij het voor doen.









Totaal aantal pageviews