donderdag 28 maart 2019

@hersenstichting @NAH_uitleg #geefomjehersenen

Gisteravond naar de uitzending op NPO1 gekeken Geef om je Hersenen!
Goed om te zien en te horen dat er steeds meer vooruitgang geboekt wordt met onderzoeken naar de hersenen.
Hoe dit te "fixen" maar nog veel belangrijker is wat de oorzaak van de hersenletsel is.
Het voorkomen dat je hersenletsel krijgt is denk ik wel het belangrijkst.
Maar daar is veel onderzoek voor nodig en daar is eveneens ook erg veel geld voor nodig.

Zelf ben ik getroffen door een herseninfarct waardoor  hersenletsel heb opgelopen.
Opeens is binnen een tel je leven totaal anders geworden, je wensen en dromen spatten uiteen in plaats van lekker te leven moet je opeens strijden om te kunnen blijven leven.
En als je het overleefd heb moet je de rest van je leven blijven vechten om te kunnen leven met je andere ik.
Je ik die opeens zonder dat je er zelf om gevraagd hebt een heel ander leven moet leiden dan waar je mee bezig was.
Je geestelijk en lichamelijke beperkingen die de dingen die voorheen zo vanzelfsprekend je het nu enorm moeilijk of soms zelfs helemaal onmogelijk maken.
Vanaf het moment dat je hersenletsel hebt moet je altijd blijven strijden om jezelf steeds te "verbeteren" jezelf zien te vinden in iemand waar je misschien wel mee kan leven.

Om het helemaal moeilijk te maken is er dan ook nog het onbegrip van je dierbaren en hulpverleners.
Allemaal doen ze vast hun uiterste best maar de onbegrip die je krijgt omdat niet getroffenen niet kunnen begrijpen wat het hebben van hersenletsel nu met je als mens doet.
Gelukkig maar om eerlijk te zijn ik gun een ander echt niet dat men ook hersenletsel zal krijgen.
Wel is het onbegrip waar wij als getroffenen vaak tegen aanlopen de muur waar bijna niet overheen is te komen.
Ik zeg bijna wat mij is het met heel veel moeite wat mij enorm veel energie heeft gekost om over die muur heen te komen.

Zelf heb ik geaccepteerd wat mij is overkomen dat ik niet meer de Diederik ben wie ik eerst was.
Dat betekent niet dat ik het daarbij laat zitten, elke dag ben ik bezig om mij te verbeteren weer iets meer kunnen doen dan gisteren.
Door te bewegen en zoveel mogelijk onder de mensen te zijn.
Samen bewegen is denk ik het beste voor mij, niet alleen lichamelijk bewegen maar ook geestelijk bewegen door nieuwe andere dingen te doen.
Nu bijna 10 jaar later kan en doe ik best veel nu kan ik er ook beter mee omgaan en weet ik nu ook beter wat mijn grenzen zijn.
Maar grenzen zijn er om over heen te gaan  en dat doe ik ook vrij vaak.
Dat kan afstraffend zijn maar soms blijkt het dat ik de grens kan verder op kan leggen.

#geefomjehersenen #beweegreden #samensporten #herseninfarct #hersenbloeding #sportenisgezond


Geen opmerkingen:

Totaal aantal pageviews